Etiske retningslinjer
Hos Nilan ønsker vi å handle ansvarlig og drive vår virksomhet på en bærekraftig og ansvarlig måte. Vi følger internasjonalt anerkjente kjerneprinsipper for menneskerettigheter, miljø og anti-korrupsjon, slik som:
• Den internasjonale menneskerettighetserklæringen
• Rio-erklæringen om miljø og utvikling
• FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP)
Dette gjør at vi kan identifisere, forhindre eller begrense og redegjøre for eventuelle negative innvirkninger på menneskerettigheter, miljø og anti-korrupsjon som skyldes våre aktiviteter eller våre forretningsforbindelser.
Våre leverandører spiller en sentral rolle i vårt arbeid for å utvikle mer bærekraftige og ansvarlige forretningspraksiser. Vi forventer derfor at også våre leverandører driver sin virksomhet på en ansvarlig måte og håndterer eventuelle negative innvirkninger på menneskerettigheter, miljø og anti-korrupsjon.
Disse retningslinjene gir grunnlaget for vårt samarbeid med leverandørene om deres etiske, sosiale og miljømessige ytelse.
Våre forventninger
Vi følger gjeldende forskrifter der vi opererer, og vi forventer at våre leverandører også holder seg oppdatert på og følger alle relevante nasjonale og internasjonale lover og regler samt de internasjonale prinsippene for bærekraftig og ansvarlig forretningsførsel.
I tråd med våre ambisjoner forventer vi at våre leverandører, som et minimum, håndterer:
• negative innvirkninger på menneskerettigheter som oppgitt i FNs menneskerettighetserklæring, inkludert ILOs kjernearbeidsrettigheter
• negative miljøpåvirkninger i tråd med områdene behandlet av EUs taksonomi og Rio-erklæringen om miljø og utvikling, inkludert klima som reflektert i Parisavtalen
• korrupsjonsrelaterte problemer, slik FNs konvensjon mot korrupsjon angir
Vi forventer videre at våre leverandører også krever ansvarlig forretningsførsel fra sine respektive leverandører med hensyn til sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft.
Følgende er spesifikke eksempler på minimumsforventninger til leverandørytelser:
Handel med Russland aksepteres ikke. Nilan må alltid informeres ved eventuell handel med Russland eller russiske underleverandører. Handel med Russland anses som et brudd på denne avtalen.
Menneskerettigheter, inkludert arbeidsrettigheter
Hos Nilan drives vår virksomhet på en ansvarlig måte og følger internasjonalt anerkjente kjerneprinsipper for menneskerettigheter og arbeidsrettigheter. Prinsippene gjøres operative gjennom FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).
I tråd med våre ambisjoner skal våre leverandører:
• ha aktsomhetsprosesser for å identifisere, forhindre eller begrense og redegjøre for faktiske og mulig innvirkninger på menneskerettigheter og arbeidsrettigheter, som UNGP angir. Nilan forventer at leverandørene har en aktsomhetsprosess ved samarbeidsstart eller innen det første året av samarbeidet.
Ansvarsplikten til å respektere menneskerettigheter refererer til internasjonalt anerkjente menneskerettigheter som beskrevet i FNs menneskerettighetserklæring. Vi er klar over at enkelte menneskerettigheter kan være mer utsatt enn andre i ulike bransjer og kontekster. Alle menneskerettigheter bør imidlertid være gjenstand for periodisk vurdering.
Helse og sikkerhet
Hos Nilan prioriterer vi at alle ansatte skal forlate arbeidsplassen like sunne og friske som da de kom. Vi arbeider for å sikre et trygt, godt og sunt arbeidsmiljø.
I tråd med våre ambisjoner forventer vi at våre leverandører:
• tilbyr et sikkert og sunt arbeidsmiljø for hele arbeidsstyrken
• utvikler og gjennomfører effektive helse- og sikkerhetssystemer. Disse systemene må identifisere risiko, måle og overvåke ytelse og drive kontinuerlig forbedring for å begrense eller minimere helse- og sikkerhetsrisiko.
Miljø og bærekraft
Hos Nilan likestiller vi bærekraft med ansvar for både mennesker og miljø. Vi arbeider for å overholde relevante forpliktelser, både i våre operasjonelle aktiviteter, tjenester og produkter. Vi jobber aktivt med å redusere vår totale miljøpåvirkning ved å tilby mer miljøvennlige transportløsninger og, sett i et livssyklusperspektiv, mer bærekraftige produkter til våre kunder. Vi tar også skritt for å redusere energiforbruket i vår operasjonelle aktivitet. Vår bærekraftstrategi er i stor grad drevet av våre kunders etterspørsel og behov på dette området.
Vi forventer at våre leverandører støtter dette ansvaret ved å tilby bærekraftige løsninger, tjenester og produkter gjennom hele leverandørkjeden og gjennomfører relevante miljøstyringssystemer. Dessuten forventer vi at våre leverandører overholder gjeldende lover og regler angående bærekraftløsninger.
Hos Nilan ønsker vi å innlemme bærekraft-hensyn som en naturlig del av våre forretningsaktiviteter og jobber for å redusere den negative påvirkningen av disse aktivitetene. Bærekraft-policyen støttes av initiativer og handlinger for å redusere CO2-utslipp.
I tråd med våre ambisjoner forventer vi at våre leverandører:
• søker tiltak for å redusere CO2-utslipp i sin egen virksomhet, produkter og tjenester
• identifiserer, merker og håndterer farlige stoffer, kjemikalier, avfall og andre materialer som utgjør fare for mennesker eller miljø, for å sikre sikker håndtering, bevegelse, lagring, bruk, resirkulering eller gjenbruk og avhending
• søker tiltak for å håndtere ressurser, inkludert avfall, på en bærekraftig og sirkulær måte
Anti-korrupsjon
Hos Nilan driver vi all vår virksomhet på en ærlig og etisk måte og har en nulltoleransepolitikk for korrupsjon.
I tråd med våre ambisjoner forventer vi at våre leverandører:
• ikke deltar i noen form for korrupt praksis, inkludert utpressing, svindel, bestikkelser, smøring eller hvitvasking av penger
• overholder alle lover, regler og forskrifter som er relevante for anti-korrupsjon
Ansvarlig innkjøp av mineraler
Nilan ønsker å drive virksomheten på en ansvarlig og etisk forsvarlig måte og tar avstand fra bruk av ressurser som kan være forbundet med konflikter eller menneskerettighetsbrudd, inkludert konfliktmineraler. Følgelig anskaffer ikke Nilan 3TG-mineraler direkte fra gruver eller smelteverk.
I tråd med våre ambisjoner forventer vi at våre leverandører:
• vedtar en policy og utøver aktsomhet på kilde og leverandørkjeden for tantal, tinn, wolfram og gull i produktene de produserer. Formålet er å rimelig forsikre at mineraler blir hentet ut på en måte som er konsistent med OECDs retningslinjer for ansvarlige forsyningskjeder for mineraler fra konfliktberørte og høyrisikoområder, eller tilsvarende anerkjent aktsomhetsrammeverk.
Avtalerelaterte forpliktelser
Vi forventer at våre leverandører samarbeider ved å besvare spørsmål, levere data relatert til etterlevelse og bærekraft, gjennomføre selvvurderinger og – hvis nødvendig – samarbeide med Nilan om å adressere spesifikke påvirkninger.
Hvis det er nødvendig, må leverandører tillate besøk fra Nilan for å verifisere etterlevelse, inkludert fysisk adgang for enhver representant fra Nilan eller uavhengige tredjeparter.
Dersom en leverandør forårsaker, bidrar til eller er knyttet til alvorlige innvirkninger, må leverandøren umiddelbart informere Nilan og redegjøre for hvilke tiltak som er tatt for å stoppe, forhindre eller minimere gjentakelse av de alvorlige innvirkningene.
Dersom en leverandør ikke oppfyller våre forventninger, slik beskrevet i disse retningslinjene, må leverandørene rette opp innen en fastsatt periode. Vi er klar over at forbedring av etisk, sosial og miljømessig ytelse krever ressurser og tid. Dersom en leverandør ikke varsler om alvorlige innvirkninger, ikke retter opp eller ikke viser vilje til å adressere identifiserte negative innvirkninger, forbeholder Nilan seg retten til å avslutte forretningsforholdet umiddelbart.